Goede voornemens

04/01/2018

Het jaar 2017 hebben we achter ons gelaten. Met vele bubbels, nieuwjaarszoenen, knallend vuurwerk en muziek tot in de vroege uurtjes heeft 2017 reeds zijn entree gemaakt. Een nieuwjaar gaat niet alleen gepaard met een schitterend feest, maar ook met goede voornemens en nieuwe avonturen. 

Uit onderzoek blijkt dat 32 procent van de Nederlanders goede voornemens gemaakt heeft voor 2018. Hoewel de voornemens voor 2017 niet altijd zijn geslaagd, willen ze in 2018 toch opnieuw proberen om hun leven te verbeteren. 28 procent wil meer sporten en bewegen. Een kwart geeft aan om volgend jaar af te willen vallen en ook 25 procent wil zich minder druk maken. 

In 2017 hield een op de zes mensen zich aan hun voornemen aan het begin van het jaar. Velodrome vindt dat de insteek voor 2018 anders moet zijn. We moeten ernaar streven om al onze goede voornemens tot een goed einde te brengen. Velodrome zal u hierbij helpen. Fietsen biedt namelijk de uitkomst en laten we daar nou veel van af weten!

Sporten zorgt voor meer beweging. Tevens zorgt het voor vetverbranding en vetverbranding zorgt ervoor dat u afvalt. De vetverbranding kunt u het beste stimuleren om langere tijd binnen dezelfde hartslagzone te sporten (D1: 60-70% HFmax). Dit kan u bereiken met cardiotrainingen op de loopband, crosstrainer of hometrainer in bijvoorbeeld de sportschool. 

De meeste Nederlanders met goede voornemers beginnen het jaar met het afsluiten van een sportschool abonnement. Maar met het afsluiten van het abonnement ben je er nog niet. U dient de sportschool meerdere keren per week te bezoeken. Dit vergt enorm veel doorzettingsvermogen en discipline. Het is fascinerend om te zien hoe de sportscholen overvol zijn begin januari en dit naarmate de maand vordert gelijkelijk afneemt. Dit komt niet alleen door gebrek aan discipline, maar ook door gebrek aan diversiteit. De sportschool biedt geen variatie, het is elke week hetzelfde. U zult elke week tegen dezelfde muur aankijken terwijl u uw cardiotrainingen uitvoert. Daarbij is er geen beschikking tot frisse lucht. Meestal zit u een jaar vast aan uw sportschool abonnement, denk dus goed na over de voordelen en nadelen voordat u blindelings een contract aangaat. 

Een trainingsvorm wat u de kosten en de moeite van de sportschool bespaart is hardlopen. Hardlopen is heel toegankelijk. Het is een kwestie van uw hardlopen schoenen aantrekken en u kunt de frisse lucht in. Een rondje door het park, een blokje door de buurt of tochtje over de dijken: er zijn talrijke mogelijkheden. U komt in aanraking met de mensen, de omgeving en de natuur. Hardlopen biedt dus voldoende diversiteit en zal op ten duur niet vervelen.

Er zijn echter een aantal nadelen verbonden aan deze sport. Hardlopen is een intensieve sport waarbij conditie een vereiste is. Algauw komt u in de hogere trainingszones terecht (D2/D3). Als uw doel afvallen is dient u zich met name te richten op de lagere trainingszones (H/D1). De hartslag moet zich gedurende langere tijd in deze zone bevinden voor optimale vetverbranding. Het kost echter veel tijd en doorzettingsvermogen om hardlopen een langere tijd vol te kunnen houden. Voordat u een half uur kunt lopen bent u al snel een aantal weken verder. De duur van de lichaamsbeweging moet u rustig en geleidelijk ophouden. Als u dit niet doet dan heeft u een grote kans op blessures. Hardlopen vormt namelijk een zware belasting op de spieren en is daarom een blessure gevoelige sport.
 
De sport die de meeste voordelen biedt is racefietsen. Fietsen is een stuk eenvoudiger om vol te houden. Iedereen kan zonder enige conditie wel een half uur fietsen. De duur en de afstand kunnen snel en gemakkelijk uitgebreid worden. Voordat u het weet kunt u twee uur lang op de fiets zitten en 50 kilometer afleggen. Middels deze manier van sporten kunt u grote afstanden afleggen. U kunt de omgeving gaan verkennen en alle plekjes waar u nog nooit geweest bent gaan ontdekken. Fietsen heeft dus een divers karakter. Door de invloed van de seizoenen neemt deze diversiteit toe, waardoor u nooit hetzelfde zult zien en verveeld zult raken door de omgeving.  

Bij fietsen krijgen de spieren niet continu bij elke beweging een klap te voorduren. De beweging is soepel en voorkomt zodoende spierpijn en blessures.  Hetgeen fietsen een blessurevrije sport maakt. Daarbij verbrand u tijdens het fietsen zeer veel calorieën, gemiddeld 12 kcal/kg/uur in vergelijking tot 11,5 kcal/kg/uur bij hardlopen en 5,5 kcal/kg/uur bij fitness.  

Tot slot maakt uw lichaam tijdens het fietsen serotonine en dopamine aan. Dit zijn stofjes die uw gemoedstoestand verbeteren en u dus vrolijk maken. Fietsen is dus de ideale manier om gemakkelijk meer te bewegen, af te vallen en de drukte opzij te zitten. Dus wilt u uw goede voornemens voor 2018 uitlaten komen: “get on your bike and ride!”